Čo má nástenka snov a vízii spoločné s nakupovaním?

Predstavte si, že vchádzate do obrovského nákupného centra v cudzom meste. Spolu s vami aj desiatky ďalších ľudí. Žien, mužov, detí. Vnímate ich ako sa rozprávajú, no nezaoberáte sa nimi. Máte len hodinku času. Vstúpite do veľkého vstupného vestibulu, rozhliadate sa navôkol, no nevyznáte sa tu. Pred sebou vidíte niekoľko poschodí obchodného domu a množstvá tovaru. Kadiaľ sa vydať? Oči vám behajú po tovare, no vy neviete, čo vlastne chcete nakupovať. A tak len idete ďalej a ďalej. Občas sa pristavíte pri nejakom tovare, chytíte ho, popozeráte, no neviete sa rozhodnúť, či je to to, čo hľadáte. Prechádzate sa po všetkých poschodiach v tomto obrovskom nákupnom centre a rozmýšľate, čo by bolo pre vás dobré, čo vlastne chcete a potrebujete. V duchu si poviete: „Ach, je tu tak veľmi veľa tovaru, kto sa v tom má vyznať?“ Viete, že by ste potrebovali veľa vecí nakúpiť, no akosi sa v tom obrovskom nákupnom centre neviete zorientovať. Po hodine odchádzate, bez nákupu a znechutená, že nič nemáte.

A teraz druhý prípad:
Predstavte si, že vchádzate do obrovského nákupného centra v cudzom meste. Spolu s vami aj desiatky ďalších ľudí. Žien, mužov, detí. Vnímate ich ako sa rozprávajú, no nezaoberáte sa nimi. Máte len hodinku času. V ruke držíte nákupný zoznam, čo by ste rada nakúpila:
jarné šaty žltej farby s dĺžkou asi po kolená a k nim topánky. Veď predsa v tých zimných už
chodiť nemôžete 🙂 Rozhliadnete sa vo vstupnej vestibule a zazriete mapu obchodného
centra. Nájdete na nej, že oddelenie s dámskym oblečením je na 1.poschodí a topánky na
druhom. Tak sa vydáte priamo k eskalátorom a vyveziete sa na 1. poschodie. Rozhliadnete
sa a hľadáte, kde uvidíte oddelenie šiat. Keď ste tam, hľadáte žltú farbu. Spomeniete si,
že ste minule na pošte zazrela pani, ktorá mala na sebe veľmi podobné šaty, ktoré práve
vidíte na vešiaku a veľmi sa vám páčili. Tak si ich zoberiete vyskúšať. Radšej v dvoch
veľkostiach. Sadnú vám ako uliate. Zaplatíte ich a vydáte sa do oddelenia topánok. Na
poschodí s obuvou sa vám hneď pri vstupe zapáčia krásne modré lodičky. A majú ich aj
nádhernej béžovo-pastelovej farbe, ktorá sa bude hodiť k vašim novým šatám. Rozmýšľate,
ktorú farbu si máte kúpiť. Potom si uvedomíte, že veď k tomu, čo ste chceli, rozhodne
budú pasovať lepšie tie béžové. Tie modré sa vám síce páčia, no aktuálne sa vám k ničomu
nehodia. Tak ich odložíte, nestrácate nimi čas. Hodinka už uplynula a vy odchádzate z
nákupného centra. S nákupom a spokojná, že máte to, čo ste chcela. Po ceste k východu si
ešte všimnete 2 dámy, ktoré majú oblečené podobné žlté šaty, aké ste si kúpila vy. Vyzerajú
v nich božsky a vy odchádzate spokojná.

Čo má nástenka snov a vízii spoločné s nakupovaním?
Písať si svoje sny a ciele do knihy, či nalepovať si ich na vision board (nástenku vízií), je ako
dávať svojmu vlastnému mozgu nákupný zoznam. Ukazovať mozgu, čo chceme. Čo
potrebujeme, po čom túžime. Do ktorého “oddelenia” obrovského nákupného centra s
názvom ŽIVOT nás má navigovať.

Náš mozog prichádza každý jeden deň do kontaktu s miliónmi podnetov. Z nich prepustí a
zaoberá sa asi 60 000 z nich. Predstavte si 60 tisíc podnetov, 60 tisíc myšlienok. Však by sa
náš mozog mohol zblázniť, tak ako my v nákupnom dome, keby sa mal zaoberať každou
jednou z nich ako s dôležitou. Ale keď nášmu mozgu dáme “nákupný zoznam”, že pre nás sú dôležité v tejto chvíli napríklad len 2 konkrétne veci (žlté šaty a k nim lodičky), mozgu tým pomôžeme, aby vedel, aké informácie z tých tisícov má prefiltrovať a dať nám do
povedomia. Akú cestu za tým, čo chceme, nám má vybrať.

Prečo sme si v nákupnom centre v oddelení nevšimli červené a čierne šaty na vedľajších
vešiakoch? Lebo náš mozog filtroval z množstva podnetov do našej pozornosti len to, čo sme mu povedali, že je pre nás v danej chvíli dôležité: žltá farba.

A prečo sme si pri odchode z obchodu všimli dve dámy v žltých šatách a nie iné dve dámy,
ktoré kráčali kúsok pred nimi, ktoré boli oblečené v hnedých nohaviciach a bielom tričku?
Lebo náš mozog upriamil našu pozornosť len na to z okolia, čo sme mu „nákupným zoznamom“ našepkali za podstatné. Ostatné nepovažoval za dôležité a zbytočne sa tým nezaoberal.

Preto čím presnejšie si špecifikujeme, že túžime napr. po žltých šatách, ktoré by mali byť
dĺžky po kolená, s výstrihom do V a krátkymi rukávmi, tým sa nám budú ľahšie hľadať.
Nebudeme pozerať po modrých či čiernych (hoci nabudúce možno i tie by sa nám hodili :-),
ale teraz vieme, že si chceme kúpiť takéto. Upresnením toho, čo chceme, nášmu mozgu
uľahčujeme filtrovanie informácií z okolia. Zrazu k nám prepustí informáciu z časopisu,
kde si všimneme, že žlté šaty, ktoré má oblečené modelka na obrázku, sú z obchodu XY a
ešte aj v zľave. Všimnete si pri pozeraní v TV, že herečka vo filme má šaty s výstrihom do V
a že sa vám to páči, atď. Čím presnejšie si popíšete svoj sen, tým podrobnejší „nákupný
zoznam“ svojmu mozgu poskytneme.

Aké sny a ciele si dávať?
Samozrejme by to nemali byť len sny o žltých šatách 🙂 To bol len príklad pre lepšie
pochopenie fungovania nášho mozgu. Sny a ciele môžu byť veľkolepé, no i úplne bežné. Môžu byť materiálnej povahy, no i pocitovej. Môže to byť nový dom, no i chcem robiť prácu, v ktorej sa budem cítiť naplnená a šťastná, či chcem žiť normálny život.

Pri stanovovaní si snov a cieľov by sme mali dbať na to, aby boli v rovnováhe jednotlivé
oblasti nášho života. Nedávať si ciele len v pracovnej oblasti, ale i v zdraví, rodine, v
partnerskom vzťahu, či ako chceme využiť čas pre seba. Ideálnym stavom šťastného a
naplneného života je mať jednotlivé oblasti života v rovnováhe.

Keď si svoj sen alebo cieľ nalepíte alebo nakreslíte do knihy či na nástenku, popíšte ho čo
najpodrobnejšie. Nielen to, ako ho vidíte, ale aj to, ako sa v ňom cítite, čo počujete alebo
či s ním máte spojené nejaké chute a vône. Váš sen môže byť všeobecný, ako napr. „chcem
žiť normálny život“, no popíšte si konkrétne, čo vy máte pod pojmom „normálny život“. Čo
zažívate, čo vidíte, kde ste, s kým ste, akým človekom ste.

Ako postupovať?
Ak chcete nový dom, nalepte si do knihy „My big vision book- Moja veľká kniha snov, vízií a
cieľov“ alebo na nástenku snov obrázok svojho vysnívaného domu. No zároveň si k nemu
dopíšte i to, ako sa v ňom chcete cítiť. Kľudne si zatvorte oči a predstavte si, ako vchádzate do obývačky. Zastavíte sa a vnímate váš vysnívaný dom a to, ako sa v ňom chcete cítiť. Pozrite sa von z okna vašej kuchyne, čo tam vidíte? Aký pocit chcete mať, keď si
ľahnete do vašej spálne. Čo chcete počuť, keď vyjdete von na terasu. Aké vône cítite, keď
sa nadýchnete vzduchu z plných pľúc? Toto všetko si k svojmu snu zapíšte. Tak dáte svojmu
mozgu jasne najavo, čo vo svojom živote chcete.

O mesiac vám možno príde ponuka na zaujímavý pozemok, no keď tam prídete, budete
vedieť, že táto ponuka nie je pre vás. Lebo nespĺňa to, čo je pre vás dôležité. A možno o
pár týždňov „náhodou“ stretnete človeka, ktorý vám povie o pozemku, ktorý keď uvidíte,
budete vedieť, že je to ON.

A presne o tomto je dávanie si snov a cieľov. Špecifikovať si v sebe, čo vlastne chcem. A
možno aj to, akým človekom sa na ceste za realizáciou svojich snov a cieľov stanem. Pretože len bežať slepo do cieľa a neužiť si cestu k nemu, by bola tá najväčšia chyba. Šťastie nájdeme, ak sa máme vďaka svojim snom a cieľom na čo v živote tešiť, no zároveň
si užívame každý krok našej cesty.

Užívajme si cestu života. Dôverujme jej. Život nám totižto častokrát prináša nie to, čo
chceme, ale to, čomáme zažiť. No keď to prijmeme s vďačnosťou a pochopením, pocítime skutočnú radosť a šťastie.

2 názory k “Čo má nástenka snov a vízii spoločné s nakupovaním?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Ochrana proti spamu. Vypočítajte príklad. *