Cukor alebo fruktóza – čo je horšie?

obsah-cukru-v-potravinachViete o tom, že cukor je návykový? Sladké receptory (dva takéto receptory sa nachádzajú na vašom jazyku),  sa vyvinuli  u našich predkov v čase, keď strava mala veľmi nízky obsah cukru. Avšak v modernej súčasnej strave sa cukor nachádza vo veľmi vysokej miere. Keďže je v súčasnosti abnormálne vysoká stimulácia týchto receptorov vysoko so stravou s vysokým obsahom cukru, vytvára to nadmerné množstvo signálov na odmeňovanie v mozgu, ktoré následne potlačujú kontrolné mechanizmy, čo vedie k závislosti. Váš mozog sa postupne stáva závislým na príjem cukru.

Cukor v potravinách, vo všetkých jeho nespočetných formách, je pre človeka zničujúci. Cukor je všade, aj v takých potravinách, v ktorých by ste ho naozaj nečakali (na obrázku si môžete pozrieť, koľko cukru obsahujú jednotlivé potraviny).

Teraz trochu štatistiky: priemerný Američan zje v potravinách v priemere 40 čajových lyžičiek za deň (každý deň v roku!), v porovnaní  so 7 čajovými lyžičkami priemerného Číňana. A Slováci? Podľa dostupných štatistík má zatiaľ „len“ každé 5.dieťa nadváhu. Pýtate sa, prečo je to zrazu tak? Prečo to tak kedysi nebolo?

Je pravda, že kedysi ľudia viac fyzicky pracovali a deti sa viac hýbali. Áno, to je jeden z dôvodov. Druhý z dôvodov je však to, že výrobcovia potravín a nápojov začali vymieňať  v potravinách sladenie bielym cukrom za cukor z kukuričného sirupu (fruktózu). V roku 1970 zistili, že fruktóza je o 20% sladšia ako biely cukor. A prečo to ešte výrobcovia začali robiť? Jednoduchá odpoveď: jej výroba je lacnejšia. Fruktóza sa totižto vyrába z kukuričného sirupu.

fruktoza a cukorPýtate sa, čo je horšie pre naše telo? Cukor (glukóza) alebo kukuričný sirup (fruktóza)?

Určite fruktóza. Fruktóza pritom nie je škodlivá sama o sebe ako látka. Nebezpečné je to, v akých obrovských dávkach ju v súčasnosti konzumujeme a to, ako sa správa v našom organizme.

Konzumovať fruktózu je oveľa horšie ako konzumovať biely cukor.

Je dôležité pochopiť rozdiely, ako vaše telo spracováva glukózu a ako fruktózu.  Tu sú hlavné dôvody, prečo je tomu tak:

obezita zirafy

  • Fruktóza oklame vaše telo tým, že vypne kontrolný chuťový systém, čo vedie k zvyšovaniu hmotnosti.
  • Každá bunka vo vašom tele, vrátane mozgu, využíva glukózu. Z tohto dôvodu, mnoho z nich telo „spáli“ ihneď po jeho spotrebovaní. Fruktóza však naopak: spôsobuje rýchly nárast hmotnosti v oblasti brucha, znižuje dobrý HDL cholesterol a naopak zvyšuje zlý LDL  cholesterol,  hladinu cukru v krvi a zvyšuje krvný tlak.
  • Fruktóza je najviac lipofilný sacharid. Inými slovami:  fruktóza zvyšuje triglyceridy. Čím viac ich máte, tým viac tuku budete ukladať. Glukóza to nerobí.
  • Príklad: ak zjete 120 kalórií glukózy, menej než jedna kalória sa uloží ako tuk. Ak zjete 120 kalórií fruktózy, tak až 40 kalórií  sa vám uložia ako tuk.
  • Fruktóza zvyšuje množstvo kyseliny močovej a znižuje oxid dusičnatý, čo následne zvyšuje krvný tlak a poškodzuje obličky.
  • Zvýšenie kyseliny močovej vedie aj k chronickým zápalom organizmu, čo má zlý vplyv na celý organizmus. Napríklad chronický zápal ciev môže viesť k srdcovému infarktu a k mozgovej mŕtvici. 
  • Zvýšenie kyseliny močovej vedie aj k tomu, že v bunkách prebieha rýchlejšie spaľovanie ich pohonných látok (ATP), čo vedie k bunkovému šoku, pričom bunky sa vtedy stávajú viac náchylné na poškodenie. 
  • Metabolizmus fruktózy je veľmi podobný metabolizmu etylalkoholu. Pri tomto metabolizme vzniká veľké množstvo  odpadov a toxínov, ktoré negatívne pôsobia na pečeň. Pri fruktóze je metabolická záťaž pečene 100 %, pri metabolizme glukózy (biely cukor) len 20%
  • Najväčším problémom vo výžive však je, že konzumujeme veľa bieleho cukru zároveň s veľkým množstvom fruktózy. Pričom biely  cukor (glukóza) podporuje vstrebávanie fruktózy, čiže negatívne efekty sa ešte znásobujú.
  • Glukóza potláča hormón hladu ghrelin a stimuluje hormón sýtosti leptín, ktorý potláča chuť do jedla. Fruktóza však nepotláča hormón hladu a narúša komunikáciu vášho mozgu s hormónom sýtosti, čo vedie k prejedaniu sa.

Ako vidíte „Nie je cukor ako cukor“. 

Existujú veľké rozdiely v tom, ako telo spracováva fruktózu a glukózu. Pointa je: fruktóza vedie k zvýšeniu brušného tuku, k inzulínovej rezistencii a metabolickému syndrómu – nehovoriac o dlhom zozname chronických ochorení, ktoré priamo z toho vyplývajú: 

  • Zvýšenie krvného tlaku a hypertenzie
  • Zvýšenie hladiny kyseliny močovej, čo vedie k metabolickému syndrómu
  • fruktoza kukuricny sirupInzulínová rezistencia
  • Ochorenia pečene
  • Ateroskleróza
  • Zhoršenie chronických ochorení
  • Podporuje rast rakoviny pankreasu, metastáz u pacientov s karcinómom prsníka
  • Stagnáciu mozgových neurónov

A čo teda robiť?

Vedci doporučujú obmedziť spotrebu fruktózy na menej ako 25 gramov na deň, vrátane fruktózy z čerstvého ovocia.

Zorientujte sa, koľko gramov fruktózy sa nachádza v priemerne veľkom ovocí:

  • limetky 0 g
  • citrón 0,6 g
  • kiwi 3,4 g
  • pohár jahôd 3,8 g
  • 10 čerešní 3,8 g
  • 1 plátok ananásu cca 4,0 g
  • ružový alebo červený grep 4,3 g
  • pohár malín 3 g
  • pohár brusníc 0,7 g
  • pohár čiernych malín 3,5 g
  • nektárinka 5,4 g
  • polovica papáje 6,3 g
  • banán 7,1 g
  • pohár čučoriedok 7,4 g
  • jablko 9,5 g
  • 1/16 z vodného melóna 11,3 g
  • polovica manga 16,2 g
  • pohár sušených fíg 23 g
  • šálka sušených marhúľ 16,4 g

V ideálnom prípade odborníci doporučujú vyhnúť sa cukru úplne alebo čo najviac. To je obzvlášť dôležité, ak máte nadváhu, cukrovku, vysoký cholesterol alebo vysoký krvný tlak. 

Ak občas potrebujete použiť nejaké sladidlo, odborníci doporučujú:

  1. Použiť bylinku stévia
  2. Použiť organický trstinový cukor
  3. V malej miere použiť med 
  4. Vyhnúť sa všetkým umelým sladidlám, ktoré môžu poškodiť vaše zdravie ešte viac, než fruktóza 
  5. Vyhnúť sa všetkým tzv. energetickým nápojom a športovým nápojom, pretože sú kombináciou cukru, sodíka a chemických prísad. Čistá voda vám pri smäde určite poslúži lepšie.

Takže pozor: Cukor je pre náš organizmus vo veľkom množstve jed a môže byť pre nás takisto návykový, ako alkohol.  Hovoríte, že vy nie ste závislá/ý na cukre? Skúste bez neho vedome vydržať aspoň 2 týždne. Čo sa stane vo vašom tele? Po týchto dňoch „absťáku“ si vaše telo na znížený príjem cukru zvykne a uvidíte, že zrazu vám cukor nebude pripadať taký nenahraditeľný.

4 názory k “Cukor alebo fruktóza – čo je horšie?

  1. „Biely cukor“ nie je v skutocnosti glukoza, ale sacharoza (disacharid tvoreny glukozou a fruktozou).
    Vo vseobecnosti – akykolvek rafinovany cukor je nezdravy, naopak cukor v ovoci a zelenine tvori komplex s vlakninou a vitaminmi, preto je to ten najvhodnejsi sposob prijimania „cukru“ pre cloveka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *